Máire BUFFET

Associate Professor
School of Music
University College Dublin
Webpage
Email

Research Interests: 16th century French chanson
French theoretical treatises printed and in MSS of the 16th and 17th centuries
Irish medieval liturgical MSS

Selected Publications:
Books:
• Egan-Buffet, M. (2005) Manuscript Sources of French Music Theory: Paris, Bibliothèque Nationale, Arsenal, MS. 3042. A Facsimile Edition with Translations, Introduction and Commentary. Musicological studies Vol. LXXXII. Ottawa: Institute of Mediaeval Music. v-211p.

• Egan-Buffet, M. (1996) LE ROY Adrian, Traicté de Musique: Facsimile Edition with Translation, Introduction and Notes. Musicological studies Vol. LXVI. Ottawa: Institute of Mediaeval Music. xlii-102p.

• Egan-Buffet, M. (1992) Les Chansons de Claude Goudimel: Études modales et stylistiques. Ottawa, Institute of Mediaeval Music Vol. LVII. xvi-912p.

• Pidoux P. and Egan, M. (1983) GOUDIMEL Claude, Oeuvres complètes Vol. 14: Opera dubia (Transcription et Notes critiques de Pierre Pidoux avec une notice d’une nouvelle source de Máire Egan). Collected works, Vol. III-14. New York, Basle, Institute of Mediaeval Music and Société Suisse de Musicologie. 124p.

• Pidoux P. and Egan, M. (1974) GOUDIMEL Claude, Oeuvres complètes Vol. 13: Chansons (profanes et spirituelles). Collected works, Vol. III-13. New York, Basle, Institute of Mediaeval Music and Société Suisse de Musicologie. xliv-281p.

Book chapters:
• Egan-Buffet, M. (06-2007) ‘Le cantus firmus dans le Traicté de Musique (1583) d’Adrian Le Roy d’après deux sources manuscrites: B.N. MS.FR.19100 (1634) et Bibl. de L’Arsenal MS 3042 (1670-1680). Itinéraires du Cantus Firmus VIII: Aspects multiples, Paris, Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, pp 39-59.

• Egan-Buffet, M. (06-2006) “La Musique Du Drame Liturgique De Pâques: The Dublin Visitatio Sepulcri Play” Modus, Revista do Instituto Gregoriano de Lisboa, pp 105-110.

• Egan-Buffet, M., Boydell B., (06-2004) ‘An early seventeenth-century library from Ulster: books on music in the collection of Lord Edward Conway (1602-1655)’. Proceedings of the First Annual Conference of the Society for Musicology in Ireland, Maynooth, pp 29 – 40.

• Egan-Buffet, M. (06-2001) “Le cantus firmus dans l’oeuvre sacrée de Claude Goudimel”. Itinéraires du Cantus Firmus IV: De l’Église à la salle de concert. Paris, Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, pp. 67-78.

• Egan-Buffet, M. (06-2001) ‘Le cantus firmus dans la messe Ecce sacerdos magnus de G.P. Da Palestrina’. Itinéraires du Cantus Firmus V: Réminiscences, Références et Pérénnité. Paris, Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, pp. 73-94.

• Egan-Buffet, M. (06-1997) ‘Claude Goudimel et l’art poètique’. Histoire, Humanisme et Hymnologie. Mélanges offerts au Professeur Edith Weber. Musiques / Écritures: Séries Études, Textes réunis par Pierre Guillot et Louis Jambou, Professeurs à l’Université de Paris IV-Sorbonne. Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, pp. 253-264.

• Egan-Buffet, M. (06-1995) ‘The French chanson in the second half of the sixteenth century: Claude Goudimel’s treatment of the decasyllabic line’. Orlandus Lassus and His Time, Yearbook of the Alamire Foundation I, Peer, Belgium, pp. 315-326

• Buffet, M. (1990) ‘Claude Goudimel’s contribution to the musical supplement of Pierre de Ronsard’s Amours (1552)’ in Gillen G. and White H. editors, Irish Musical Studies, Musicology in Ireland, vol. 1 Irish Academic Press : 181 – 199.

• Egan, M. (06-1980) ‘Problèmes d’interprétation rythmique dans les Chansons de Claude Goudimel’. Actes du XXe Colloque d’Études humanistes, Tours, Van de Velde, pp. 139-156.

Peer Reviewed Journals:
• Buffet, M. and FLETCHER Alan J. (06-1990) ‘The Dublin Visitatio Sepulcri Play’ in Proceedings of the Royal Irish Academy, 90C, (7) : 159 – 241.

• Egan, M. (06-1986) ‘Sir John Paiton’s Pavan by Mr Cormacke: Transcription and Critical Notes (pp. 46-47) in DONNELLY Sean, ‘An Irish Harper and Composer Cormac MacDermott (? – 1618)’ Ceol, VIII, : 40 – 50.

• Egan, M. (06-1983) ‘Reflections on Ogham and the Irish Harp’, Eigse, A Journal of Irish Studies XIX, : 217 – 229.

Current Teaching:
Modal counterpoint;
Renaissance Music history;
Early Music notation

« back to the previous Forum member « …….. » on to the next Forum member »
««« back to the list of Forum members on the PEOPLE page »»»

Comments Off on Máire BUFFET

Filed under MEMBERS' PROFILES

Comments are closed.